Nu esti logat | login | ajutor
email YM print RSS
Turbina de supraalimentare vs turbo
Pentru cei ce se gândesc să adauge maşinii lor o turbină de supraalimentare, dar au cunoştinţe de bază insuficiente, vă vom prezenta mai jos cum funcţionează.
 
Pe scurt, o turbina de supraalimentare functioneaza ca o pompă de aer care forţează admisia aerului în motor. Deoarece puterea unui motor este dependentă de volumul de aer care este trimis şi ars în cilindri, supraalimentarea este o metodă alternativă, mai eficientă, de alimentare comparativ cu varianta clasică aspirata, în care motorul îşi ia singur cantitatea de aer necesară arderii. Chiar şi în cazul celor mai eficiente motoare atmosferice, ele nu absorb suficient aer necesar arderii in cazul in care dorim o crestere a puterii. O turbină de supraalimentare este similară unei turbine turbo deoarece ambele se manifestă ca fiind pompe de aer; diferenţa crucială fiind că o turbină de supraalimentare este o pompă de aer care functioneaza mecanic, pe când turbina turbo foloseşte puterea gazelor fierbinţi din sistemul de eşapament.
 
 Turbina de supraalimentare vs turbina turbo

 
Turbina turbo este mult mai greu de controlat datorită temperaturilor extrem de ridicate pe care le generează. Ea funcţionează pe principiul ridicării presiunii aerului la niveluri extrem de mari, rezultând astfel creşteri spontane de putere.

Deşi sună ideal, există şi efecte secundare care te fac să te gândeşti de două ori înainte de a alege această variantă - turbina turbo are rezultate negative, precum pierderea controlului asupra tractiunii. Aceste probleme pot fi, bineînţeles, controlate până la un anumit nivel, dar procesul implică costuri suplimentare ridicate necesare instalării unei tehnologii ce are scopul de a menţine echilibrul.

Pe lângă pierderea controlului roţilor, turbina turbo mai prezintă şi alte minusuri cum ar fi creşterea spontană a presiunii, care poate cauza explozii la nivelul motorului dacă acesta nu este ajustat corespunzător.
 
Un exemplu de automobil cu turbină turbo ar fi un Ford Fiesta modificat. Rezultatul a fost o creştere a puterii maşinii până la 30%, ceea ce nu se prea merită ţinând cont de timpul necesar manufacturii şi, bineînţeles, de costuri.
 
Un al treila minus al instalarii unei turbine turbo este faptul că aceasta determină o viaţă mult mai scurtă a componentelor maşinii (elementele de transmisie), din cauza arderilor puternice.
 
 Pro şi contra
 
Care este mai bună: turbina de supraalimentare sau cea turbo?
 
Plusuri turbo: există doar unul - în momentul în care fluxul maxim/puterea maximă este necesar(a) într-o cursă indiferent de costuri sau durata de viaţă a echipamentului, turbina turbo este cea recomandată.
 
Minusuri turbo: este necesar un flux ridicat de presiune pentru acelaşi număr de CP datorită faptului că aerul comprimat este mult mai cald.
 
 
* În cazul turbo este nevoie de un sistem de control mult mai complex care are scopul de a menţine echilibrat nivelul arderii din cauza fluxurilor instante de presiune.
 
* Este nevoie de un sistem mai puternic de răcire (intercooler) pentru a menţine temperatura aerului si a uleiului folosit la un nivel cat mai scazut.
 
 * Măreşte temperatura componentelor interioare reducând astfel puterea.
 
 * Riscuri mai mari de incidente de ardere datorită încingerii sistemului turbo.
 
 * Poate fi compromis sistemul de eşapament deoarece acesta nu asigura o evacuare optima.
 
 * Extra şocuri cauzate transmisiei datorate creşterilor spontane de putere.
 
 Plusuri turbina de supraalimentare:  Toate elementele negative pe care turbina turbo le are ca minusuri, turbina de supraalimentare le îndeplineşte ca la carte.
 
Minusuri turbina de supraalimentare:  Nu conţine valva necesară care diminuează din zgomot.
 
Pentru cei care doresc să îşi instaleze kit-ul de supraalimentare le este recomandat să achizitioneze un sistem cu un nivel mai ridicat decât capacitatea sugerată pe motor, preţul fiind chiar mai scăzut şi conţinând şi un restrictor care limitează fluxul. Motivul pentru acest sfat este simplu: majoritatea persoanelor care pornesc de la dotări modeste realizează după instalarea acestuia că doresc mai mult, ceea ce înseamnă un nou sistem, alţi bani şi alte dureri de cap.
 
Există trei cauze care determină pierderea de capacitate de încărcare, şi anume, în momentele în care motorul :
 a)      funcţionează la peste 7000 rpm;
 b)      are 16 valve care consumă mai mult aer decât 8 valve;
 c)      are compresie redusă.
 

Cuvinte cheie : turbina supraalimentare turbo presiune tuning
Data : 2009-02-16

Ultimele stiri
Cautare

Categorie

Ordoneaza dupa
 

Cuvinte cautate