Nu esti logat | login | ajutor
email YM print RSS
Ce este, de fapt, NOS?
Iată pentru început câteva informatii importante despre Nitrous Oxide-Oxidul de Azot :
 
 1.      În primul rând, Oxidul de Azot nu este un combustibil.
 2.      Oxidul de Azot nu este inflamabil (deci scena din “The Fast and the Furious” în care Brian strigă “Noosss!!!” iar Mitshubishi-ul verde exlodeaza este imposibilă).
 3.      Folosirea termenului NOS este greşită, deoarece este, de fapt, numele unei companii, la fel ca şi MOMO, SPARCO sau APEXI. Termenul corect este “Nitrous Oxide”. (N2O-Oxid de Azot).
 
Combustia are loc în momentul în care aerul se combină cu combustibilul în camera de ardere. Dacă vrei mai mulţi cai putere atunci arde mai mult combustibil pentru ca acesta să împingă pistoanele cu şi mai multa forta.
 
In linii mari, este nevoie de acest element pentru a genera mai multă putere, dar este imposibil de realizat dacă nu avem şi mai mult oxigen care să ardă combustibilul. Sistemele care conţin Oxid de Azot adaugă un surplus de putere deoarece permit motorului să ardă mai mult combustibil decât ar fi acesta capabil să o faca în mod normal.
 
De regulă, aerul respirat de oameni este format din:
•    20,947% oxigen;
•    20,947% azot;
•    Mai puţin de 1% alte gaze;
Oxidul de Azot are, de fapt, aceeaşi combinaţie, numai că el conţine un procentaj mai înalt de oxigen, şi anume 36,35%.  
 
Oxidul de Azot este incolor, inodor şi nu arde, fiind compus din doi atomi de azot şi unul de oxigen -  N2O. Gustul, precum şi mirosul sunt oarecum dulci. Nu este toxic, nu este iritant, iar în momentul în care este inhalat în cantităţi mici poate cauza isterie şi râs, sau doar un râs puternic.
 
Înainte de a intra în detalii am putea spune simplu că, în timpul combustiei din motor, Oxidul de Azot se descompune în azot şi oxigen la o temperatură de 300 grade Celsius.  
 
Acest surplus de oxigen crează putere adiţională deoarece permite o ardere de mai mult combustibil. Puterea vine întotdeauna din sursa de combustibil. Dacă adaugi numai Oxid de Azot şi nu adaugi un surplus de combustibil nu vei avea acea creştere de putere ci vei mari doar viteza la care motorul va arde combustibilul. Procesul va duce la autoaprindere distructivă. Dacă nu există carburant, nu va exista nici putere. Oxidul de Azot permite doar arderea unei cantităţi mari de combustibil în acelaşi interval de timp.
 
Oxidul de Azot este în mod normal un gaz, după cum am metionat mai sus. Pentru uzul său în cadrul maşinilor acesta este comprimat la o presiune înaltă (850-1100 psi) într-un recipient ajungand in stare lichidă.
 
Din acest recipient (de regulă situat în  portbagaj), un flux de presiune înaltă  se va îndreapta către motor. De acolo, o valvă controlată electronic cunoscută sub numele de solenoid, este folosită pentru a elibera Oxidul de Azot în motor. În cazul sistemelor umede, alimentarea cu combustibil (pe lângă cea a oxidului de azot) este controlată de un alt solenoid, eliberand simultan cu oxidul de azot si combustibil în motor.

Tipuri de sisteme Oxid de Azot
 
Există două tipuri de sisteme de Oxid de Azot: uscat şi umed. În cazul sistemelor umede vom menţiona şi un al treilea: Direct Port System.
 
Sistemul uscat
 
Un sistem uscat de Oxid de Azot se referă la faptul ca gazul este injectat în interiorul motorului prin intermediul unei singure căi de N2O - nici un alt combustibil nu este injectat pe calea aerului. În cazul unui astfel de sistem combustibilul adiţional necesar este transmis prin injectoarele de combustibil în momentul în care Oxidul de Azot este activat.
 
Aceasta se realizaza prin două modalităţi: fie prin adăugare de presiune prin injectoare pentru a mari cantitatea de combustibil pulsata, fie prin mărirea timpului în care injectorul de combustibil este activat.  
 
Sistemul umed
 
În cazul sistemelor umede, N2O  precum şi combustibilul sunt injectate prin două cai diferite. Există doi solenoizi: unul pentru N2O, unul pentru combustibil. Sistemul umed se diferentiaza de cel uscat prin prezenta a celor doua cai prin care circula combustibilul.
 
În cazul sistemelor cu injecţie de combustibil, sistemele umede sunt plasate la câţiva inci departare de regulatorul de presiune. În cadrul sistemelor cu carburator sunt folosite elemente speciale pentru injecţia N2O şi a combustibilului.
 
Sistemele umede sunt folosite în general în cazul aplicaţiilor turbo.
 
Efectele de răcire ale Oxidului de Azot:
 
Un plus adus de N2O este că are efect de răcire. Valul rece de aer este mai dens şi conţine mai mulţi atomi de oxigen pe centimetru cub. Deci aerul mai rece va permite arderea unei cantităţi mai mari de combustibil şi astfel generandu-se mai mare de putere. La o scădere a temperaturii de 10 grade Celsius se poate adauga 2% putere unui motor.
 
Oxidul de Azot este injectat în interiorul unui recipient special. În momentul în care este suspus presiunii N2O părăseşte recipientul şi îşi schimbă forma din stare lichidă în stare gazoasă îndreptându-se către motor. Oxidul de Azot fierbe la temperatura de -88,5 grade Celsius şi va începe să fiarbă din momentul în care este injectat, deoarece temperatura din această zonă este mult mai joasă de -88,5 grade Celsius. În timpul acestui proces absoarbe căldura şi astfel poate cauza o scădere de temperatură de peste 40 grade Celsius.  
 
Dacă, de exemplu, avem de a face cu un motor la 400CP putem avea o creştere de putere de până la 30 CP câştigaţi doar din efectul de răcire. Acest efect de răcire ajută, totodată, motorul să facă faţă unei autoaprinderi.
 
Care sunt avantajele folosirii oxidului de azot comparativ cu alte opţionale pentru mărirea performanţelor maşinii?
 
Preţul altor opţionale pentru mărirea performanţelor cu N2O este cel ieftin dintre opţiunile de aceasta natura. N2O  aduce câştiguri majore când vine vorba de cuplul maşinii  fara sa trebuiască sa revizuieşti motorul pentru rotaţii excesive.  
 
Cum poate oxidul de azot  sa îmi faca motorul  sa explodeze?
 
N2O prin natura sa nu poate face un motor să explodeze.
 
Ce este un “backfire” de oxid de azot?
 
Poate apărea în două situaţii.  
1.    Un sistem de azot care este prea bogat sau unul care atomizează combustibilul prea puţin.
2.    Un sistem operat să se încline.
 
Care este cea mai sigură cale de activare a unei configuraţii de oxid de Azot?
 
Singura cale optimă este folosirea unui dispozitiv de reglare a presiunii.
 
Pot varia cantitatea de N2O injectat când vreau eu?
 
Da, dar prin folosirea unei console digitale. Acest instrument permite un control precis asupra cantităţii de oxid de azot transmis către motor.  
 

Galerie Foto

Cuvinte cheie : Oxid de Azot NOS N2O MOMO SPARCO APEXI Nitrous Oxide Combustie sistem umed sistem uscat
Data : 2009-02-02

Ultimele stiri
Cautare

Categorie

Ordoneaza dupa
 

Cuvinte cautate